Wat gaan we doen om jouw leerdoelen te bereiken? Dat gaan we eerst samen bepalen in de intake.

Daarna gaan we waarschijnlijk met 1 of meer van onderstaande methodes aan de slag.

Davis Counseling

Volgens de theorie van Davis is dyslexie geen gebrek of probleem dat gerepareerd moet worden. Mensen met dyslexie gebruiken hun hersenen op een andere manier dan mensen die geen problemen hebben met lezen of concentreren. Tijdens de counseling leer je technieken om te ontspannen, te focussen en je beter te oriënteren. (samen is dit concentreren). Een counseling volgens de Davis-methode is bij voorkeur een korte, intensieve individuele training: één-op-één,  en duurt ongeveer een week. Davis Counseling is met name geschikt voor kinderen met dyslexie of dyscalculie maar kan ook uitkomst bieden bij problemen door communicatie, coördinatie, ADHD of ADD.
Na de counseling leer je ook andere technieken om dit sneller, en toch beeldend, op jouw leermanier te kunnen.

Kijk voor meer informatie op de officiële site.

Bekijk ook mijn profiel als daviscounselor.

Lees meer over de 40 kenmerken van Dyslexie

Epiphora methode

Steeds vaker hoor ik van mensen, dat ze veel vage klachten hebben, die niet opgelost kunnen worden. Kijk eens op deze site – De Epiphora methode –  of je denkt dat dit iets voor je kan zijn. Mij heeft deze methode zo enorm geholpen, dat ik graag coach werd. Het is geen vervanging voor artsenbegeleiding, maar kan je wel goed op weg helpen ! o.a. bij Whiplash, fibromyalgie en long-covid !

Lees meer over de De Epiphora methode

Leren via spel

Feuerstein mediërend leren

Veel kinderen ontdekken de wereld al spelenderwijs. Niet voor niets wordt er wel eens gezegd dat spelen de manier is waarop de natuur leren bedoelt heeft. Tijdens de begeleiding maak ik veel gebruik van leren via spel. Spel biedt voor mij de mogelijkheid om energie te sturen, lessen leuker te maken en het cognitief vermogen te stimuleren. In de lesruimte heb ik een scala aan bordspellen, een trampoline, bokszak, klei en spullen om creatief mee aan de slag te gaan.

Feuerstein opleiding heb ik gevolgd bij het originele Feuerstein team: MLE 1,2,3 en dynamic assesment 1
Bij Stibco- “spel in realatie tot cognitieve-, executieve functies en metacognitie.”
En diverse bijscholingsdagen.

Feuerstein Mediatie

Feuerstein is een Israëlische geleerde, die in zijn leven veel bedacht heeft over hoe mensen nu leren en leren te leren. Ik heb nu zo’n 5 modules gevolgd, deels gegeven door Feuerstein zelf en door zijn zoon Ravi en hun team. Bijscholingen en kortere modules heb ik bij Stibco en het Kenniscentrum Zwolle gedaan. Dit voldoet om  mij ook Feuerstein mediator te mogen noemen.  Zijn methode past vooral bij logisch, mathematisch denkende mensen, verbale denkers of bij diegenen die instructies kunnen volgennleren.

Kijk voor meer informatie op de officiële site.

ILS safe and sound protocol foundational training

Dit is een luisterprogramma, wat je zenuwstelsel weer op rust kan brengen om mensen te helpen die stress ervaren, trauma of communicatie problemen hebben.
Het programma brengt je polyvagaal zenuw tot rust, waardoor je minder in de vecht, vlucht of bevries- stand ( onze overlevingsmechanismen) komt te staan.

Geschikt voor alle leeftijden. Een 5 uur durend luister programma.

Safe and Sound Protocol – Dr. Stephen Porges (integratedlistening.com)

Johansen IAS

Individuele auditieve stimulatie – soms verwerken je hersenen het herkennen van bepaalde klanken niet goed. Ik kan de test hiervoor doen met een gespecialiseerde audiometer  (dit staat dus los van een gewone gehoortest).

Via de organisatie kan eventueel aan aangepast luisterprogramma voor je worden besteld. Met 10 tot 15 minuten per dag gedurende enkele maanden train je je hersenen om deze letters dan wel goed te kunnen onderscheiden.

Kijk meer voor informatie op de officiële site: https://www.johansen-ias.nl/wie-wat/

Motorische trainingen

Schrijfdansen

Schrijfdansen is een leuke vrolijke methode waarbij je beweegt en tekent op muziek. Het kind krijgt in het maken van muziektekeningen voldoende vrijheid om de bewegingen vanuit de eigen belevingswereld en emoties uit te drukken en daarbij de eigen zwaai en draai te vinden. Het doel is dat je hiermee de motoriek verbeterd, die je nodig hebt om netter, vlotter en beheerster te leren schrijven. Kijk voor meer informatie op de officiële site.

Bal-a-Vis-X

Een vrij nieuwe motorische training, waarbij je met veel gooi en vang oefeningen motorische vaardigheden traint van Bill Hubert.  Er zijn ruim 300 ritmische oefeningen met speciale zandzakjes en balletjes. Omdat hiervoor een goede coördinatie van het lichaam nodig is verbeteren we de concentratie, hersenhelften verbindingen en energiebeheersing. Daarnaast trainen we sociale vaardigheden.

Kijk voor meer informatie op de officiële site: 

Remediërende methodes

Taal in blokjes

De F&L methode® is ontwikkeld vanuit de praktijk en gaat uit van de klankstructuur van de Nederlandse taal. Door de verschillende soorten klanken een kleur te geven, wordt de klankstructuur van het taalsysteem zichtbaar gemaakt en het fonologisch bewustzijn gestimuleerd.

Bij het lezen staat de klinker centraal. Voor het ontsleutelen van meerlettergrepige woorden is het belangrijk dat de klinker wordt waargenomen als ankerpunt van de lettergreep en dat de (visuele) segmentatie van de lettergrepen tussen de klinkers correct wordt uitgevoerd. Het waarnemen van het aantal klinkers in woorden geeft tevens informatie over de woordlengte. Hierdoor kan de leerling beter voorspellen hoe een woord moet worden gelezen.

Deze methode gebruik ik in combinatie met diverse taalregelliedjes. Dat werkt erg leuk en goed.

Kijk voor meer informatie op de officiële site.