Methodes

Wat gaan we doen om jouw leerdoelen te bereiken? Dat gaan we eerst samen bepalen in de intake.

Daarna gaan we waarschijnlijk met 1 of meer van onderstaande methodes aan de slag.


Davis Counseling

Volgens de theorie van Davis is dyslexie geen gebrek of probleem dat gerepareerd moet worden. Mensen met dyslexie gebruiken hun hersenen op een andere manier dan mensen die geen problemen hebben met lezen of concentreren. Tijdens de counseling leer je technieken om te ontspannen, te focussen en je beter te oriënteren. (samen is dit concentreren). Een counseling volgens de Davis-methode is bij voorkeur een korte, intensieve individuele training: één-op-één,  en duurt ongeveer een week. Davis Counseling is met name geschikt voor kinderen met dyslexie of dyscalculie maar kan ook uitkomst bieden bij problemen door communicatie, coördinatie, ADHD of ADD

Kijk voor meer informatie op de officiële site.


Leren via spel

Veel kinderen ontdekken de wereld al spelenderwijs. Niet voor niets wordt er wel eens gezegd dat spelen de manier is waarop de natuur leren bedoelt heeft. Tijdens de begeleiding maak ik veel gebruik van leren via spel. Spel biedt voor mij de mogelijkheid om energie te sturen, lessen leuker te maken en het cognitief vermogen te stimuleren. In de lesruimte heb ik een scala aan bordspellen, een trampoline, bokszak, klei en spullen om creatief mee aan de slag te gaan. Bijgaande training werd voor mij het uitgangspunt van deze werkstijl:


Feuerstein Mediatie

Our Feuerstein is een Israëlische geleerde, die in zijn leven veel bedacht heeft over hoe mensen nu leren en leren te leren. Ik heb nu zo’n 5 modules gevolgd, deels gegeven door Feuerstein zelf en door zijn zoon Ravi en hun team. Bijscholingen en kortere modules heb ik bij Stibco en het Kenniscentrum Zwolle gedaan. Dit voldoet om  mij ook Feuerstein mediator te mogen noemen.  Zijn methode past vooral bij logisch, mathematisch denkende mensen, verbale denkers of bij diegenen die instructies kunnen volgennleren.

Dit filmpje geeft een goed beeld van leren met Feuerstein.

 

Kijk voor meer informatie op de officiële site.


Schrijfdansen

Schrijfdansen is een leuke vrolijke methode waarbij je beweegt en tekent op muziek. Het kind krijgt in het maken van muziektekeningen voldoende vrijheid om de bewegingen vanuit de eigen belevingswereld en emoties uit te drukken en daarbij de eigen zwaai en draai te vinden. Het doel is dat je hiermee de motoriek verbeterd, die je nodig hebt om netter, vlotter en beheerster te leren schrijven. Kijk voor meer informatie op de officiële site.


Taal in blokjes en overige methodes

F&L taal in blokjes

De F&L methode® is ontwikkeld vanuit de praktijk en gaat uit van de klankstructuur van de Nederlandse taal. Door de verschillende soorten klanken een kleur te geven, wordt de klankstructuur van het taalsysteem zichtbaar gemaakt en het fonologisch bewustzijn gestimuleerd.

Bij het lezen staat de klinker centraal. Voor het ontsleutelen van meerlettergrepige woorden is het belangrijk dat de klinker wordt waargenomen als ankerpunt van de lettergreep en dat de (visuele) segmentatie van de lettergrepen tussen de klinkers correct wordt uitgevoerd. Het waarnemen van het aantal klinkers in woorden geeft tevens informatie over de woordlengte. Hierdoor kan de leerling beter voorspellen hoe een woord moet worden gelezen.

Kijk voor meer informatie op de officiële site.


Bal-a-Vis-X

Een vrij nieuwe motorische training, waarbij je met veel gooi en vang oefeningen motorische vaardigheden traint van Bill Hubert.  Er zijn ruim 300 ritmische oefeningen met speciale zandzakjes en balletjes. Omdat hiervoor een goede coördinatie van het lichaam nodig is verbeteren we de concentratie, hersenhelften verbindingen en energiebeheersing. Daarnaast trainen we sociale vaardigheden.
Kijk voor meer informatie op de officiële site: